Ordonanța care interzice manevrarea telefonului la volan, în timpul conducerii autovehiculelor, dar și de către bicicliști, a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare peste 60 de zile – la jumătatea lunii octombrie. Actul normativ va avea nevoie, până atunci, de ok-ul Parlamentului.
Este vorba despre Ordonanța Guvernului nr. 11/2019, act normativ care modifică și completează Codul rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice).
Cea mai importantă prevedere din OG 11/2019 este interdicția impusă conducătorilor auto de a manevra, în timp ce conduc, telefonul mobil sau orice dispozitive mobile cu funcţii de înregistrare sau redare text, foto sau video (precum tabletele, camerele foto sau video).
Concret, articolul 36, alineatul (3) din Codul rutier a fost modificat: „În timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mișcare, conducătorului acestuia îi este interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video”.
În prezent, alin (3) prevede următoarele: „Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceștia se află în timpul mersului, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive tip AA«mâini libereAA»” – și se sancționează cu 2-3 puncte amendă şi 2 puncte de penalizare.
Totodată, la articolul 101, alineatul (3), după litera g) a fost introdusă o nouă literă: „h) ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori un tramvai aflate în mișcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, concomitent cu încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor”.
Suspendarea permisului
Șoferii care vor fi prinși că vorbesc la telefon vor primi amenzi de până la 725 de lei și pot chiar să rămână fără permis, pentru 30 de zile, dacă simultan comit o altă contravenţie de circulaţie.
În acest caz, pentru reintrarea în posesia permisului de conducere trebuie susținut un nou test de verificare a cunoașterii regulilor de circulație.
Bicicliștii, amenzi mai mari
Interdicția este valabilă și pentru bicicliști sau cei care conduc scutere ori trotinete electrice. În acest sens, în articolul 101, alineatul (1) din Codul rutier a fost introdus un nou punct, cu următorul cuprins: „19. ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul pentru care nu este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere, aflat în mișcare, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, de către conducătorul acestuia”.
Iar pentru că cei ce folosesc un vehicul care nu necesită permis auto nu riscă suspendarea acestuia, amenzile au fost stabilite în cuantum mai mare: între 870 și 1.160 de lei.
Liber la telefon când mașina este staționată la semnafor
Interdicția nu se aplică atunci când mașina staționează, adică șoferul poate opri pentru a folosi telefonul mobil, sau și în cazul în care se află la semafor.
„În 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, Poliţia Rutieră va trebui să informeze participanţii la trafic privind măsurile adoptate”, inclusiv prin comunicate de presă şi informare prin mass-media, postarea informaţiilor pe site-ul Poliţiei Române, organizarea unor acţiuni specifice în trafic sau în mod direct, în trafic, prin poliţiştii rutieri, se mai arată în OG 11/2019.
Argumentul MAI
În nota de fundamentare a proiectului ordonanței, autorii (reprezentanții Ministerului de Interne) argumentează: „La momentul intrării în vigoare a normei, dispozitivele mobile aveau ca funcţii, de regulă, vorbitul liber vocal sau transmiterea de mesaje text, nedispunând de funcţii performante. În prezent, funcţionalitatea telefonului mobil şi a altor dispozitive electronice mobile s-a extins foarte mult, astfel că, pe lângă funcţia de vorbit liber vocal, acestea includ o serie de alte funcţii, precum cea de aparat foto/filmare performantă, convorbire video, mp3, mp4 playere, scanner de documente, utilizare internet/reţele sociale, consolă mobilă de joc etc. S-a constatat faptul că folosirea telefonului mobil inteligent şi a altor dispozitive electronice de comunicare sau divertisment, în timpul mersului, reprezintă unul dintre principalii factori de distragere a atenţiei pentru conducătorii de autovehicule, constituind o reală problemă pentru siguranţa rutieră, prin amploarea şi frecvenţa acestui fenomen”.
Totodată, inițiatorii proiectului prezintă trei cazuri cu consecinţe grave în care a fost folosit telefonul mobil la volan pentru transmisiuni live pe Facebook:
“1) La data de 12.10.2018, pe DN59, între localităţile Voiteni şi Jebel din judeţul Timiş, conducătorul unui autoturism, în timp ce transmitea live pe Facebook, a lovit din spate un tractor agricol ce se deplasa în acelaşi sens, a fost proiectat pe sensul opus intrând în coliziune cu un alt autoturism ce se deplasa regulamentar. În urma accidentului a rezultat decesul şoferului din primul autoturism şi a unui minor de 9 ani din autoturismul cu care a intrat în coliziune. De asemenea, alte 4 persoane grav rănite (printre care şi un copil de 3 ani) au fost transportate la spital.
2) La data de 30.09.2018, pe strada Calea Bucureşti din municipiul Craiova, judeţul Dolj, conducătorul unui autoturism, în timp ce transmitea live pe Facebook, a intrat într-un stâlp de iluminat. În urma accidentului, conducătorul autoturismului şi-a pierdut viaţa.
3) La data de 19.07.2018, în judeţul Vrancea, un autoturism în care se aflau 4 tineri care transmiteau live pe Facebook, a intrat într-un cap de pod de pe marginea drumului. Accidentul s-a soldat cu decesul a două persoane şi rănirea gravă a altor două”, conform notei de fundamentare.