Guvernul a modificat joi, la solicitarea patronatelor din transporturi, Ordonanța (OG) nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Executivul precizează că, prin noua ordonanță, se modifică unele prevederi referitoare la rovinietă, pentru perioada cuprinsă până la 1 ianuarie 2026, transpunând în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 februarie 2022.
De asemenea, sunt corelate unele prevederi din OG nr. 15/2002 cu cele similare din Legea nr. 226/2023, astfel încât „să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE”.
Dispar rovinietele de 7 și 90 de zile, apar cele de 1, 10 și 60 de zile
Guvernul mai arată că, pentru autoturismele mici si cele cu masa mai mică de 3,5 tone, va dispărea rovinieta cu valabilitate de 7 zile și cea de 90 de zile și va fi introdusă rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile, respectiv cea cu valabilitate de 60 de zile.
Guvernul dă și exemple: pentru un autoturism, taxa de rovinietă va fi de 2,5 euro pentru o zi, 5,3 euro pentru 30 de zile, respectiv 28 euro pentru un an, iar pentru un vehicul de transport marfă cu masa mai mica de 3,5 tone, taxa va fi de 8,6 euro pentru o zi, de 18,2 euro pentru 30 de zile, respectiv 96 euro, pentru un an.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa cuprinsă între 3,5 tone și 7,5 tone, taxa de rovinieta va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 de euro, pentru 30 de zile, respectiv 320 euro pentru 12 luni.
Pentru vehiculele de transport marfa cu masa între 7,5 tone și 12 tone, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 euro pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru un an.
Pentru vehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri dar maximum 23 de locuri, taxa va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 euro, pentru 30 de zile, respectiv 320 euro, pentru un an, iar pentru vehiculele transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 de euro, pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru 12 luni.
„Vor fi exceptate de la obligația de plată a tarifului de utilizare vehiculele tip ambulanță deținute de autorităţi/ entităţi publice (nu și pentru cele private), vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, în cazul acestora fiind eliminată condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial- administrativă a unei localități şi pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar”, arată Executivul.
Potrivit noii Ordonanțe a Guvernului, responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români deținătorului vehiculului. Modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier.
Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutierr, era necesară modificarea art. 9 alin. (2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul CNAIR să efectueze actul control:
- în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
- pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu exceptia camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora.
Camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora vor fi stabilite în anexa nr.5 la prezenta ordonanță a Guvernului nr.15/2002, camere ce vor fi destinate exclusiv monitorizării traficului rutier.
Propunerea a fost înaintată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), iar „necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor purtate cu reprezentanții Confederațiilor și Federațiilor reprezentative la nivel național din domeniul rutier, pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (de către personalul de specialitate din cadrul CNAIR) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români”.
„Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362. De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din O.G.nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex n ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE”, precizează MTI.
Parcare la PTF Calafat
Totodată, „Ministerul Transporturilor a prezentat în ședința de guvern Nota privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al Municipiului Calafat, județul Dolj, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unei suprafețe de teren, având categoria de folosință drum de exploatare, din domeniul public al Municipiului Calafat în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea MTI, prin CNAIR”, pentru amenajarea unei parcări pe DN56 la km 80+800 dreapta, în scopul descongestionării traficului în zona Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin.
„A fost constatată necesitatea promovării execuției unei parcări prin care să fie preluat traficul greu ce urmează să tranziteze punctul de frontieră de la Calafat și care în prezent staționează pe DN56, îngreunând circulația celorlalți participanți la trafic. Prin staționarea vehiculelor pe carosabil în proximitatea Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin, respectiv pe drumul național DN56 circulația este obstrucționată din cauza faptului că drumul național are 2 benzi de circulație cu specificațiile: 2 X 3,50 ml lățimea părții carosabile și 2 X 1 ml acostament, neexistând premisele unei circulații fluente”precizează MTI.
Pentrrealizarea acestei investiții de utilitate publică și interes național, este necesar ca Guvernul să transfere un teren de 1.995 mp din extravilanul orașului Calafat în domeniul public al Statului și în administrarea MTI, prin CNAIR.