Guvernul a modificat şi a completat prin Ordonanţă de urgenţă mai multe acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei, în perspectiva intrării României în spaţiul Schengen aerian, începând cu 31 martie.

Actul normativ stabilește o serie de măsuri necesare transpunerii în practică a Deciziei (UE) 2024/210 privind aplicarea integrală a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și în România, ca urmare a eliminării controalelor la frontierele aeriene și maritime, începând cu 31 martie 2024.

Astfel, sunt stabilite următoarele măsuri compensatorii în contextul ridicării controalelor la frontierele interne aeriene și maritime, începând cu data de 31 martie 2024:

  • Poliția de frontieră va efectua controale nesistematice, aleatorii, cu privire la îndeplinirea condițiilor legale în cazul cetățenilor români minori care ies din țară către state Schengen, având în atenție interesul superior al copilului și protejarea copiilor de riscul de a deveni victime ale traficului de persoane.
  • Companiile de transport aerian, naval sau terestru pot să solicite polițiștilor de frontieră escortarea în țară terță, țara de origine sau o țară de tranzit a străinilor care nu posedă documente valabile, sau prezintă documente false/falsificate, în cazul în care nu pot asigura prin forțe proprii îndepărtarea acestora. Costurile legate de escortare vor fi suportate de compania de transport solicitantă.
  • Se instituie mecanismul privind reintroducerea controalelor la frontierele interne, în situațiile expres și limitativ prevăzute de Codul Frontierelor Schengen. Măsurile aferente se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
  • Se abrogă prevederile adoptate în anul 2010 referitoare la măsuri organizatorice la nivelul Poliției de Frontieră Române, în scopul păstrării actualei modalități de organizare a structurii.
  • Se actualizează dispozițiile conținute de legislația privind regimul străinilor în România, în materie de acordare/prelungire a valabilității vizelor, în acord cu Decizia (UE) 2024/210.
  •  Se actualizează definiția „șederii ilegale”, în acord cu dispozițiile Codului frontierelor Schengen.
    Actul normativ prevede și măsuri privind controlul migrației ilegale în contextul contingentului de lucrători străini:
  • Este prevăzut termenul de maxim 15 zile lucrătoare pentru încheierea contractului individual de muncă, de la intrarea străinilor în România sau, după caz, de la obținerea noului aviz de angajare, în cazul vizei de lungă ședere pentru angajare în muncă. Angajatorii care nu încheie contractele individuale de muncă în termenul de 15 zile vor fi sancționați cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei;
  • Angajatorului i se impune condiția să desfășoare efectiv activitate, de minimum 1 an, în domeniul de activitate pentru care solicită avizul de angajare;
  • Inspectoratul General pentru Imigrări atribuie un cod numeric personal, la momentul eliberării avizelor de angajare/detașare;
  • Se instituie posibilitatea anunțării prezenței străinului intrat legal pe teritoriul României, inclusiv prin intermediul unei aplicații informatice dezvoltate de Inspectoratul General pentru Imigrări.

Precizările purtătorului de cuvânt al Executivului:

„În esență, este vorba despre o serie de măsuri necesare transpunerii în practică a unei decizii a Uniunii Europene privind aplicarea integrală a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și în țara noastră, România. Actul normativ conține mai multe prevederi legate de controlul la frontiere, de regimul străinilor, controlul migrației ilegale, dar și de drepturile lucrătorilor străini pe teritoriul României. Aș menționa aici, ca element de interes pentru angajatori, instituirea termenului de maximum 15 zile lucrătoare pentru încheierea contractului individual de muncă de la intrarea străinilor în România sau, după caz, de la obținerea noului aviz de angajare în cazul vizei de lungă ședere pentru angajare în muncă. Totodată, angajatorului i se impune condiția să desfășoare efectiv activitate de minimum un an în domeniul pentru care solicită avizul de angajare. Iar pentru controlul migrației, Inspectoratul General pentru Imigrări atribuie un cod numeric personal lucrătorului străin la momentul eliberării avizelor de angajare sau de detașare. Şi se instituie posibilitatea anunțării prezenței străinului intrat legal pe teritoriul României, inclusiv prin intermediul unei aplicații informatice dezvoltate de Inspectoratul General pentru Imigrări”.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version