Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale S.A (CNADNR) respinge informaţia apărută în presă privind introducerea din anul 2017 a unei taxe de utilizare a autostrăzilor, arătând că “nu este un termen realist, întrucât nu există fundamentare din punct de vedere procedural și tehnic”.
Conducerea CNADNR admite însă că se derulează proceduri în acest sens. Autorităţile discută de mai bine de 6 ani introducerea taxei de autostradă, invocând directive europene. Până acum însă nu a putut fi impus un asemenea bir, pentru simplul motiv că nicio autostradă nu se construieşte în concesiune.
Guvernul Ponta a eşuat în a concesiona lucrările pentru autostrada Comarnic – Braşov iar noua licitaţie este departe de a se fi încheiat. Ba, mai mult, licitaţia pentru un capăt din această autostradă a fost anulată.
Pe de altă parte, din anul 2012 se tot discută despre încredinţarea, prin licitaţie, a întreţinerii autostrăzilor Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Piteşti şi a Centurii de Sud a Capitalei – care urmează să fie construită în regim de autostradă, dar este un etern “proiect de viitor”.
“Având în vedere perioadele de timp alocate etapelor procedurale privind încheierea contractului de concesiune și intrarea acestuia în vigoare, la care se adaugă timpul necesar finalizării lucrărilor de reabilitare al autostrăzilor, apreciem că anul 2017 ca termen estimat de presă pentru aplicarea taxării autostrăzilor incluse în proiectul de concesiune nu reprezintă un termen realist, nefiind fundamentat din punct de vedere procedural și tehnic”, precizează CNADNR.
Eterna preselecție
Procedura de dialog competitiv pentru atribuirea “Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcția, finanțarea, operarea și întreținerea Autostrăzii de Centură Sud a Municipiului București (km 52+770 – km 100+765) și operarea și întreținerea Autostrăzii București-Constanța și Autostrăzii București-Pitești” se află în etapa de dialog cu candidații preselectați.
Contractul de concesiune de lucrări publice este contractul prin care viitorul concesionar, în contrapartida lucrărilor executate, primește din partea autorității contractante, în calitate de concedent, dreptul de a exploata un bun pe o perioadă determinată, implicit dreptul de a avea venituri prin impunerea unei taxe de utilizare.
“În privința afirmațiilor referitoare la momentul introducerii taxei, precum și a celor legate de estimări de costuri și alte aspecte care țin de structura financiară, tehnică și juridică a viitorului contract de concesiune, facem precizarea că aceste aspecte sunt în discuție, urmând a fi adoptate soluțiile optime care să corespundă necesităților autorității contractante la finalul etapei de dialog cu candidații preselectați. Printre aspectele vizate în cadrul acestei proceduri se regăsește și evitarea dublei taxări a utilizatorului”, explică CNADNR.