După patru luni de la demolarea porţiunii cu defecţiuni din Lotul 3 al Autostrăzii Orăştie – Sibiu, CNADNR a reziliat, astăzi, contractul cu firma italiană Salini Impregilo.
“Astăzi, 13.01.2016, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale S.A, în calitate de beneficiar al contractului de lucrări: “Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+96”. a notificat Antreprenorul Salini Impregilo SpA cu privire la încetarea contractului menționat, în conformitate cu prevederile contractuale, ca urmare a nerespectării obligațiilor asumate de către Antreprenor”, precizează CNADNR.
Conducerea companiei asigură că “va întreprinde demersuri pentru recuperarea tuturor și oricăror costuri/pierderi/daune suferite în legătură cu executarea necorespunzătoare a obligațiilor contractuale de către Antreprenor și în vederea finalizării obiectivului de investiții Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3”.
Selecţie pentru alt constructor
Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a declarat astăzi la Palatul Victoria, după şedinţa Guvernului, că “se va demara o cerere de ofertă pentru selectarea noului constructor care să remedieze deficiențele din zona demolată de 200 metri și din cei 300 de metri suplimentar pe care au apărut fisuri pe drum”.
“Termenul pentru aceste lucrări, în cazul în care nu apare nicio contestație, este august. Asta înseamnă că la începutul sau mijlocul lui septembrie se va putea relua traficul pe autostradă”, a precizat el.
Totodată, vor fi lansate licitații pentru lucrările din afara carosabilului, respectiv amenajarea taluzurilor, la spațiile de servicii etc.
Costuri: 60-70 milioane lei
Cît priveşte costurile pentru refacerea porțiunii de 200 de metri demolată, plus alți 300 de metri, ministrul estimează o sumă de circa 60-70 de milioane de lei.
Costescu asigură că vor fi executate scrisorile de garanție în valoare de 60 de milioane de lei, iar 30 de milioane lei vor proveni din garanțiile preliminare de execuție.
“Toți acești bani vor fi folosiți pentru contractarea lucrărilor următoare. Dacă vor fi identificați – ca urmare a expertizei pe care o desfășurăm – alți bani necesari, aceștia vor fi obținuți pe calea justiției, prin îndreptare împotriva constructorului de către CNADNR”, a precizat ministrul.
Salini nu mai pupă licitaţii 2 ani
Pe de altă parte, Salini Impregilo nu mai are voie în următorii doi ani, să participe la o nouă licitație de lucrări.
“Impregilo Salini se află pe o listă neagră. Doi ani nu vor avea voie să participe la o nouă licitație de lucrări. După doi ani, teoretic, ar trebui să intre. Oricum, reanalizăm și acest cadru pentru că, așa cum am spus, nu este doar un concept strategic este un lucru foarte complet. Vrem să schimbăm cadrul legislativ. Va fi analizată inclusiv această perioadă de rămânere, de delistare de pe lista neagră”, a arătat Costescu.
El a precizat că expertizele realizate de CNADNR, dar și cele primite de la constructor, arată, în principal, că materialele de construcții nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini iar lucrările au fost necorespunzătoare. “Într-un cuvânt, proiectul nu a fost respectat”, a conchis Costescu.
Neaga, sub control judiciar
Deşi părea de neclintit, fostul director general al CNADNR, Narcis Neaga, a fost demis în 8 decembrie 2015, la 3 luni de la dezastrul de pe Lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăştie.
După două săptămâni, procurorii DNA l-au chemat la audieri iar după 6 ore l-au plasat sub control judiciar pe o cauţiune de 300.000 de lei, pentru abuz în serviciu.