Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a lansat Manifestul industriei transporturilor rutiere pentru alegerile europarlamentare din 9 iunie, cu prioritățile sale la nivel european.
Îl publicăm integral:
Acest document strategic conturează prioritățile esențiale ale sectorului transporturilor rutiere din România pentru mandatul Parlamentului European 2024-2029, în scopul dezvoltării serviciilor de transport rutier comercial care deservesc comunitățile și afacerile naționale și europene.
Secretarul general UNTRR, Radu Dinescu: „Transportul rutier reprezintă un pilon de succes al economiei românești, aflat într-o continuă dezvoltare și confruntându-se constant cu noi provocări. În calitate de voce a industriei de transport rutier comercial din România, UNTRR transmite tuturor candidaților partidelor politice din România la alegerile europarlamentare Manifestul industriei transporturilor rutiere. Acest document esențial prezintă principalele provocări cu care se confruntă sectorul și măsurile necesare la nivel național și european pentru a asigura conectarea societății românești cu servicii de mobilitate și logistică sigure, eficiente și ecologice.”
România, a 12-a economie ca mărime din UE și a 6-a piață de transport, se află pe locul 3 în UE 27 la transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade și cabotaj. Cu toate acestea, țara noastră se confruntă cu o criză acută de șoferi profesioniști, având doar 350 de șoferi extracomunitari, comparativ cu peste 100.000 în Polonia și 60.000 în Lituania.
În ciuda provocărilor, sectorul transporturilor rutiere este principalul exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde de euro, în 2023, depășind exportul de servicii IT și având un sold pozitiv de 6,226 de miliarde de euro.
Apelul UNTRR către viitorii eurodeputați români vizează acțiuni la nivel european în trei domenii importante pentru industria transporturilor rutiere din România: economic, social și mediu.
1. ECONOMIC
Transportul rutier comercial este esențial pentru prosperitatea României. Amânarea aderării României la spațiul Schengen a cauzat pierderi de 19,1 miliarde euro, între 2012-2023, din cauza timpilor mari de așteptare la frontiere. În 2023, pierderile s-au ridicat la 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 au fost de 2,41 miliarde de euro. Totodată, transportatorii rutieri români sunt afectați de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care au fost contestate de UNTRR și Guvernul României și al altor State Membre afectate la Curtea de Justiției a Uniunii Europene, fiind așteptată anul acesta decizia CJUE privind anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
UNTRR solicită:
- Urgentarea aderării României la spațiul Schengen cu frontierele tesetre.
- Anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor.
- Digitalizarea sectorului și sprijin pentru continuitatea lanțurilor de aprovizionare în perioade de criză.
2. SOCIAL
Oamenii sunt inima industriei de transport rutier comercial, iar industria transporturilor rutiere are nevoie de șoferi profesioniști pentru a se putea dezvolta. Pentru a atrage și reține forța de muncă, UNTRR solicită:
- Facilitarea angajării tinerilor ca șoferi profesioniști de la 18 ani.
- Simplificarea procedurilor pentru angajarea șoferilor extracomunitari.
- Îmbunătățirea instruirii profesionale.
3. MEDIU
Industria transporturilor rutiere are nevoie de sprijin guvernamental pentru a putea atinge obiectivele ambițioase de decarbonizare ale UE, continuând să rămână competitivă și să asigure mobilitatea cetățenilor și circulația mărfurilor pentru comunitățile și afacerile care depind de serviciile noastre la nivel național și european.
Având în vedere vechimea considerabilă de peste 15 ani a parcului domestic, UNTRR susține ferm o abordare pragmatică a decarbonizării flotelor transportatorilor rutieri români prin utilizarea tehnologiilor existente și focusarea pe scopul reducerii emisiilor de CO2 fără a impune tehnologii specifice. Considerăm că motoarele cu combustie internă trebuie să continue să fie operate pentru menținerea competitivității României și a Uniunii Europene la nivel global, existând atât motoare cu combustie internă cu hidrogen, cât și cu carburant sintetic (motorină sintetică, benzină sintetică, bio-diesel, bio-gaz, etc).
UNTRR susține următorii piloni ai decarbonizării industriei transporturilor rutiere :
- utilizarea combustibililor alternativi cu emisii reduse și zero,
- utilizarea vehiculelor de capacitate mare la transportul rutier de mărfuri
- trecerea de la mobilitatea privată la cea colectivă la transportul rutier de persoane,
- utilizarea celor mai noi tehnologii în cazul tuturor vehiculelor comerciale – de la anvelope cu rezistență redusă la rulare la elemente aerodinamice si alte îmbunătăți ale eficienței energetice a vehiculelor
- instruirea conducătorilor auto pentru operarea eficientă a vehiculelor.
UNTRR solicită autorităților să sprijine financiar firmele de transport rutier pentru achiziția de vehicule „verzi” și dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi.
Implementarea acestor măsuri va contribui la dezvoltarea unui sector al transporturilor rutiere competitiv, sigur și sustenabil, benefic pentru economia și cetățenii României.