Ministrul Iulian Matache s-a dus să vadă cu ochii lui dezastrul de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie. Din 7 septembrie, autostrada a fost închisă între Nodul rutier Sălişte (km 270+020) şi Nodul rutier Cunţa (km 292+455), iar CNADNR a anunţat că lucrările vor dura o lună şi jumătate „în funcţie şi de condiţiile meteorologice”.
La termenul scadent, imaginea din teren este dezolantă: în locul carosabilului fisurat este o imensă groapă de pământ.
“Am vrut să văd personal cum stau lucrurile pe Sibiu-Orăştie. Sper ca, aşa cum a anunţat şi CNADNR, să fie vorba de greşeli de execuţie care să fie remediate cât mai repede şi cât mai responsabil, de data aceasta. Ştiu că demolarea nu este ce ne doream, însă pentru siguranţa autostrăzii, pentru siguranţa oamenilor, trebuie să ştim exact ce este acolo, avem nevoie de expertize serioase, de studii geologice, şi vreau ca de data aceasta să avem o soluţie corectă şi definitivă”, declară ministrul Transporturilor.
„Am convocat proiectantul autostrăzii, luni, la Bucureşti. Vreau o analiză a situaţiei şi vreau soluţii. După adoptarea soluţiilor, vreau un calendar care să fie respectat cu stricteţe pentru că şi aşa am pierdut deja mult. Asta din punct de vedere tehnic”, adaugă Matache.
Ministrul arată că a dispus un control şi aşteaptă raportul, „urmând să luăm masurile care se impun şi vom merge cu acestea până la capăt”.
Ministrul descoperă catastrofa de pe şantiere
„Astăzi vorbim de Sibiu-Orăştie, un caz concret, dar trebuie să recunoaştem că probleme sunt şi la celelelalte proiecte/şantiere. Lucrând strict pe acest domeniu, am constatat deficienţe, neconcordanţe, termene nejustificat de lungi, proceduri şi normative greoaie care nu se mai adaptează la situaţia actuală”, continuă ministrul Transporturilor.
„Toate acestea au îngreunat obţinerea avizelor, autorizaţiilor necesare unui proiect. Absorbţia fondurilor europene pe POS T nu a fost de 100% şi din acest motiv”, justifică el.
„Ca să nu ma avem aceste probleme pentru POIM, voi propune în Guvern un Memorandum prin care, împreună cu toate ministerele implicate, să reuşim o revizuire şi o corelare a pachetului legislativ necesar desfăşurarii în bune condiţii a proiectelor de infrastructură”, conchide Iulian Matache.
Refacerea porţiunii cu probleme de pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu trebuie terminată până la sfârşitul anului. În caz contrar, România va pierde întreaga finanţare europeană a autostrăzii, pe cele 4 loturi.