Noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, l-a demis, marţi, pe Narcis Neaga de la şefia “găurii negre” în care se duc banii din roviniete şi fondurile bugetare pentru autostrăzi: CNADNR – Compania Naţională de de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
În locul lui a fost numit interimar Cătălin Homor (foto), directorul general desemnat provizoriu în această funcţie la Metrorex – şi fost director de Investiţii şi Achiziţii Publice la metrou.
S-a ales varianta Homor deşi pe numele acestuia există o plângere penală depusă de reprezentanţii companiei de publicitate Spectacular care îl acuză de abuz în serviciu, respectiv că, în calitate de director general interimar al Metrorex, a blocat contractul de asociere dintre cele două părţi.
Lui Neaga i s-au reproşat mai multe rateuri în ultima perioadă, dar ce a pus capac la toate a fost dezastrul de pe Lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăştie.
Neaga a fost deja audiat ca martor în dosarul autostrăzii demolate, însă procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie nu intenţionează să se oprească aici, astfel că este foarte posibil ca fostul şef al CNADNR să fie acuzat de comiterea mai multor infracţiuni în cazul autostrăzii demolate.
Iată declaraţiile făcute de Dan Costescu la sediul Ministerului Transporturilor, unde a chemat presa la ora 13.00:
“Azi a avut loc ședința extraordinară a Adunării Generale a Acționarilor (AGA) CNADNR, care a dezbătut elementele anunțate și a propus următoarele:
- având în vedere că directorul general Narcis Neaga este doar provizoriu numit, sau în termeni tehnici cu preluare de atribuții ale directorului general, având în vedere că AGA a dispus deja un set de măsuri în baza materialelor cunoscute în companie și având în vedere că se dorește orice evitare a unui eventual prezumtiv conflict de interese între activitatea directorului general și măsurile care urmează a fi luate și clarificările care urmează a fi realizate, s-a hotărât ca domnului director general Neaga să-i înceteze preluarea de atribuții pentru funcția de director general
- aceste atribuții urmează să fie transferate prin statutul directorului general interimar domnului Cătălin Homor, director general al Metrorex.
- Acestea sunt concluziile AGA. Ele sunt însușite și la nivel de minister. Am semnat deja ordinul în acest sens.
Ministrul Costescu a amintit că la finele lunii octombrie, Corpul de control al antecesorul lui, Iulian Matache, a predat raportul solicitat de acesta în august pe tema problemelor de pe lotul 3 al tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu dar și pe altele. Raportul a fost înaintat și DNA, care urmează să analizeze și să vadă ce este de natura activității lor și dacă este necesar să fie luate măsuri.
“Eu, personal, când am preluat această poziție, am solicitat extinderea raportului pe anumite aspecte, în special pe probleme de deszăpezire și pregătire pentru comandamentul de iarnă. Am primit raportul extins. Împreună cu raportul anterior al Corpului de control, pachetul de materiale a fost transmis și prim-ministrului, așa cum a solicitat acesta acum 10 zile, și Adunării Generale din CNADNR, dar va fi încărcat și pe site-ul ministerului”, a anunţat Costescu.
Selecţie pentru management privat la CNADNR
Ministrul Transporturilor a mai spus că începând de astăzi va fi demarată procedura de selecție a noului management, atât pentru directorul general, cât și pentru Consiliul de Administrație al CNADNR, în conformitate cu prevederile OUG 109 privind guvernanța corporativă.
Costescu promite transparenţă la bani şi contracte
Costescu – el însuşi numit director general la CFR SA pe aceleaşi criterii în februarie anul acesta, de către ministrul de atunci Ioan Rus, funcţie care i-a deschis accederea spre scaunul ministerial ca tehnocrat în Guvernul Cioloş – promite transparenţă.
“Va urma o perioadă de transparentizare a activității companiei și fiecare persoană interesată va putea să vadă cât mai multe informații cu privire la proiectele CNADNR, la banii ce vor fi cheltuiți, la firmele care vor câștiga aceste contracte și la toate aspecte de interes pentru societatea civilă”, a susţinut el.
“Următorul pas: va urma o reformă a CNADNR, în principal pe aspecte ce privesc capacitatea de implementare și de a investi eficient și acest lucru va trebui să fie regăsit imediat în eficiența companiei și în modul cum se vor desfășura investițiile în perioada următoare, iar, ca ultimă măsura, noua echipa de conducere care va fi coordonată de Homor va avea ca primă atribuție identificarea soluțiilor pentru blocajele deja existente în timp și pentru a restarta compania, pentru că suntem în fața unui an dificil, un an în care începe un nou instrumental structural și va trebui ca CNADNR să fie eficientă pe aceste direcții”, a precizat ministrul Transporturilor.
3 şefi la CNADNR în timpul Guvernului Ponta, de la Guvernul Năstase
Chiar dacă ni se pare o veşnicie cu Neaga, trebuie precizat că în ultimii 3 ani, în timpul Guvernului Ponta au fost numiţi 3 şefi la CNADNR:
- Mihai Başulescu, cel care a semnat în 2004 contractul cu Bechtel pentru catastrofa ce s-a întâmplat ulterior la Autostrada Transilvania, a fost numit în 20 iunie 2012. A rezistat însă numai două săptamâni în funcţia de director general al CNADNR, fiind schimbat de ministrul de atunci al Transporturilor, Ovidiu Silaghi – un alt penal liberal care s-a refugiat în rândurile PSD -, după ce presa a relatat că Başulescu a venit la CNADNR de la o firmă care are contracte în derulare cu Compania.
- Mircea Pop, adjunct al lui Başulescu de puţin timp, a fost numit în 3 iulie 2012. El a mai ocupat functia de director adjunct la CNADNR între anii 2004-2005, în Guvernul Năstase, în timp ce era cercetat pentru deturnare de fonduri. Firma sa a proiectat Centura Clujului, care la puţin timp după inaugurare a început să se surpe.
- Narcis Neaga a fost numit în 22 august 2013, după ce Pop a fost demis definitiv – deoarece ministrul de atunci Dan Şova îl demisese încă din ianuarie, constrânds de presă, dar l-a mai păstrat apoi, cu laude pentru rezilierea „de succes” a contractului cu Bechtel.