Şase parlamentari PSD şi doi liberali au depus la Senat proiectul Legii privind promovarea transportului ecologic, care prevede ca primăriile, regiile autonome şi societăţile comerciale aflate în subordinea Consiliilor locale sau judeţene să cumpere cel puţin 50% de mijloace de transport în comun electrice în cadrul viitoarelor achiziţii. 

autobuz-electric-RATB1-550x367

“Autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile comerciale aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport în comun acţionate electric într-o proporţie de minim 50% din necesarul de achiziţii viitoare”, se arată în document.

Proiectul de lege extinde obligativitatea achiziţionării mijloacelor de transport ecologice şi la ”societăţile comerciale cu capital privat care derulează transport în comun pe traseele din municipii şi zonele metropolitane”, care “vor asigura începând cu anul 2020 un parc auto acţionat electric în proporţie de minim 50%”.

Obligatoriu şi la microbuzele şcolare, după ce Dragnea a cumpărat 656

Prevederile se vor aplica şi în cazul microbuzelor şi autobuzelor şcolare. Asta după ce Ministerul Dezvoltării condus de Liviu Dragnea a cumpărat prin licitaţie, anul trecut, 656 de autobuze, microbuze şi autocare, primele livrări având loc în noiembrie anul acesta.

Legea ar urma să producă efecte începând cu anul următor celui de intrare în vigoare.

Argumentul iniţiatorilor este reducerea poluării în aglomerările urbane, prin diminuarea consumului de benzină şi motorină, dar şi să promoveze noile tehnologii în transport, potrivit expunerii de motive.

În expunerea de motive se mai arată că ”la nivelul UE circa 28% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt datorate transporturilor şi 84% dintre acestea revin transportului rutier, cu menţiunea că 10% provin din traficul urban”, iar ”transportul ecologic se referă de regulă la orice mijloc de transport ce implică diminuarea combustibilului lichid”.

Senatul este prima cameră sesizată.

De 3 ori mai scump

În România se tot fac de câţiva ani probe de astfel de autobuze ecologice, însă nicio primărie nu a achiziţionat măcar vreun vehicul, deoarece preţurile sutn destul de pipărate.

După testarea autobuzelor electrice în Timişoara (în anul 2013), Suceava (2013) și Braşov (2014), anul acesta au circulat în probe în Bucureşti 3 vehicule de acest fel. 

Prețul de peste 400.000 de euro al unui autobuz electric este dublu sau chiar triplu față de al unuia obișnuit iar acumulatorii mai costă și ei între 50.000 și 60.000 de euro.

RATB, aflată în subordinea CGMB, are în plan cumpărarea a 500 de autobuze, parcul auto fiind învechit, în sensul că din anul 2008 nu s-au mai achiziţionat astfel de mijloace de transport în comun.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version