Proiectele de infrastructură de transport vor fi finanțate prin mecanisme simplificate, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate de Guvern în ședința de miercuri.
În acest sens, va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeș – Turda, Autostrada Lugoj – Deva). Legislația actuală nu a inclus un astfel de mecanism.
O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuției lucrărilor, și nu la finalul anului calendaristic, așa cum se proceda până acum.
De asemenea, potrivit actului normativ, vor fi asigurate fonduri de 234 de milioane de lei din certificatele verzi pentru finanțarea investițiilor la Magistralele de metrou 4, 5 și 6, astfel:
- 64 milioane lei – Magistrala 4, Gara de Nord – Lac Străulești;
- 130 milioane lei – Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni;
- 40 milioane lei – Magistrala 5, etapa I-A Drumul Taberei – Universitate.
Birocrația pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plățile către aceștia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, și nu ulterior. Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori.
Auditul de siguranță rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulației pe tronsoanele finalizate, imediat după recepția lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului.
Vor fi încheiate contracte de performanță, în cazul companiilor CNAIR și CFR SA, condiționalitate ex-ante a României, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale în sectorul de transport. În acest fel, companiile vor duce la bun sfârșit proiectele stabilite și finanțate din fonduri structurale, fără a putea fi influențate de orice alți factori.
Va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor și autoritățile publice locale pentru a realiza documentații tehnico-economice (studii de fezabilitate și proiecte tehnice de execuție), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare și a legăturilor reședințelor de județ la autostrăzi și/sau drumuri expres. Aceasă măsură va stimula implicarea autorităților locale în implementarea proiectelor de infrastructură de transport și va accelera ritmul implementării proiectelor de infrastructură la nivel local.
Ordonanța de Urgență adoptată astăzi reprezintă continuarea măsurilor conținute de OUG nr. 7/2016, aprobată de Guvern în luna martie 2016, care prevedea simplificarea procedurilor de avizare a proiectelor de infrastructură de transport.