Lucrările de finalizare a tronsonului Suplacu de Barcău – Borş (60 km) al Autostrăzii Transilvania, început în 2007 de americanii de la Bechtel şi abandonat, sunt blocate din primăvară în lipsa proiectului tehnic şi a Acordul de Mediu – pe care şeful CNADNR, Narcis Neaga, speră că îl va obţine în… decembrie!

santier,-lucrari,-autostrada,-buldozer,-excavator-foto Marius Popovici
Autor: Marius Popovici

Principalul motiv al încremenirii pe hârtie a şantierului este că asocierea care a câştigat licitaţianu a fost încă parafată. Consorţiul este format din constructorii români şi spanioli Corsan SA – Corvian Construccion SA, SC Consinit SRL, SC Road Consulting & Design Solution SRL şi SC Via Design SRL.

În plus, CNADNR spune că şeful de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, „care este limba contractului”, drept pentru care a cerut schimbarea lor.

Contractul a fost semnat în 14 mai, contra sumei de 701.000.000 lei, fără TVA (197,5 milioane euro, cu TVA), iar şantierul (km 4+200 – km 64+450) ar fi trebuit să înceapă lucrările în 3 iulie şi să le încheie peste fix 2 ani, în 2017.

Iată ce ne informeză CNADNR:

„În prezent, proiectul Suplacu de Barcău-Borş se află în faza de rezolvare a unor probleme, în vederea respectării graficului stabilit. Astfel:

– Problema Asocierii nu a fost încă rezolvată până în prezent cu toate că CNADNR SA a solicitat Antreprenorului în nenumarate rânduri să i se prezinte soluţia unanim stabilită de către toţi membrii asocierii în ceea ce priveşte neînţelegerile apărute între membrii asocierii. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR SA asupra acestei probleme a concluzionat faptul că, dacă raporturile dintre asociaţi încetează ar trebui să înceteze şi executarea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află.

– Contractul a început în mod firesc cu etapa de proiectare. Antreprenorul a elaborat o Declaraţie de proiectare pe care a revizuit-o la solicitarea Consultantului şi a CNADNR SA de două ori până în prezent. Menţionăm că aceasta nu este încă aprobată, din cauza faptului că o serie de soluţii de proiectare propuse nu respectă Caietul de Sarcini. Declaraţia de Proiectare stabileşte, conform contractului, setul de criterii de proiectare în baza cărora se întocmeşte Proiectul Tehnic şi ulterior Documentaţia tehnică pentru Autorizaţia de Construire.

– Actualizarea Acordului de Mediu existent se face în paralel cu etapa de proiectare a acestui contract şi presupune parcurgerea etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, inclusiv a procedurii de evaluare adecvată. Pentru întocmirea documentaţiilor necesare şi parcurgerea etapelor procedurale în conformitate cu prevederile Ordinului MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice şi private, CNADNR SA a angajat prin DRDP Cluj un prestator care are drept conform legii de a elabora studii pentru protecţia mediului.

– Astfel, în vederea parcurgerii etapei de evaluare iniţială în conformitate cu art. 9 din Ordinul mai sus menţionat, Prestatorul a depus la APM Mureş, APM Cluj, APM Sălaj şi APM Bihor notificările necesare declanşării procedurii de evaluare a impactului asupra mediului.

– Până în prezent nu a fost acordat un avans având în vedere faptul că în cadrul contractului există atât prevederea contractuală conform căreia Avansul se va acorda într-o tranşa de până la 15% din valoarea contractului, iar recuperarea acestuia se va face în procent de 20% din valoarea fiecărui Certificat Interimar de Plată (condiţiile contractelor finanţate din fonduri nerambursabile), cât şi prevederile HG 264/2004, având în vedere faptul că finanţarea acestui contract este de la Bugetul de Stat. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR SA a concluzionat faptul că în astfel de cazuri se aplică prevederile legii şi nu clauzele contractuale. Antreprenorul condiţionează desfăşurarea activităţilor în şantier de acordare a avansului, deşi în cadrul licitaţiei a făcut dovada că are acces la o linie de credit în valoare de minim 164 mil. lei, suma necesară pentru derularea lucrărilor pe o perioadă de 4 luni, aşa cum era cerut prin Fi;a de Date a Achiziţiei.

– Au fost înlocuiţi 5 din 6 experţi cheie, iar doi dintre cei propuşi spre înlocuire şi anume şeful de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română care este limba contractului. Până în prezent a fost aprobat de către Inginer doar Inspectorul în materie de SSM dintre experţii cheie”.

author avatar
Madalin Bulf
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version