Pe fondul scumpirilor succesive ale accizei la motorină, transportatorii cer Guvernului Ciolacu termene mai mici de analizare a dosarelor de restituire a accizei suplimentare și urgentarea plăților către aceștia.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) precizează că a solicitat, la începutul acestui an, prim-ministrului Marcel Ciolacu și ministrului Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu „inițierea procedurii de restituire a accizei la carburant și implementarea unui mecanism automat de rambursare a până la 100% din acciza suplimentară față de nivelul minim european, pentru menținerea competitivității sectorului transporturilor rutiere”. Această solicitare a industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024, care, începând cu 1 iulie, depășește cu 109 euro/1.000 litri rata minimă de impozitare prevăzută de Directiva 96/2003.

UNTRR „salută deschiderea Guvernului, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Finanțelor”, care au elaborat și publicat Hotărârea 153/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor, însă solicită termene mai mici pentru analizarea dosarelor și urgentarea efectuării plăților către operatorii de transport.

„Reamintim că, începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină a crescut la 1.850,95 lei/1.000 litri (372 euro/1.000 litri) și, începând de la 1 iulie, înregistrează o nouă creștere, la 2.183,85 lei/1.000 litri (439 euro/1.000 litri). Conform Hotărârii nr. 153 din 22 februarie 2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor, valoarea ajutorului de stat acordat pentru compensarea creșterii accizei la motorină este de 13 bani pe litrul de motorină achiziționată. Astfel, transportatorii rutieri primesc 13 bani pe litru de motorină, în timp ce acciza suplimentară a fost de 20.8 bani pe litru de la 01.01.2024 până la data de 30 iunie 2024 inclusiv, iar de astăzi 01.07.2024 a crescut la 54 bani pe litru de motorină”, precizează reprezentanții Uniunii.

Radu Dinescu

„După această majorare, acciza la motorină a trecut pragul de 439 euro la 1.000 l și, istoric vorbind, este cea mai mare acciză din România de după 1990. Pentru ca transportatorii să poată concura în condiții loiale cu transportatorii străini, în România trebuie să se activeze automat un mecanism de rambursare până la 100% din acciza suplimentară, față de nivelul minim european de 330 euro/1000 litri, conform practicii din celelalte state europene. Transportatorii rutieri români solicită cel puțin menținerea procentului de rambursare de 62% din acciza suplimentară, acordat până la 30 iunie 2024, aplicat la noua valoare a accizei suplimentare din 1 iulie 2024, adică rambursarea a 34 bani/litru. Și, de asemenea, această acciză trebuie returnată în cel mai scurt timp către operatorii de transport rutier care plătesc motorina la scadente mult inferioare perioadelor de încasare a contravalorii operațiunilor de transport și fac eforturi considerabile pentru susținerea fluxului de numerar, mai ales în condițiile unei inflații și a unor dobânzi semnificativ mai mari decât în Europa de Vest”, a spus secretarul general UNTRR Radu Dinescu.

Conform Directivei 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice, România, în calitate de Stat Membru UE, are posibilitatea să restituie diferența dintre nivelul standard al accizelor la nivel național și nivelul redus al accizelor către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim european de 330 euro/1.000 litri. Deci, considerând nivelul standard al accizei la motorină de 439 euro/1.000 litri la care s-a ajuns luna acesta, România poate rambursa complet acciza suplimentară de 109 euro/1.000 litri sau 54 bani pe litru în timp ce prin actualul cadru legislativ este prevăzută rambursarea a numai 26 euro/1.000 litri sau 13 bani/l reprezentând doar 24% din acciza suplimentară față de nivelul minim european în timp ce alte state europene rambursează până la 100%.

„UNREE precizează că în Spania, unde acciza standard la motorină pentru anul curent este de 379 euro/1.000 litri, se restituie 49 euro/1.000 litri sau 4,9 Ct/l, asigurându-se astfel compensarea integrală a creșterii accizei raportată la nivelul minim european de 330 euro/1.000 litri. Un alt Stat Membru care rambursează integral acciza suplimentară este Croația, în timp ce Ungaria rambursează aproape 70% din acciza suplimentară.

Altele, precum Belgia, rambursează 19,3 Ct/l (72%), Franța 15 Ct/l (60%), iar Italia, 21 Ct/l (75%).

Pentru perioada 24 ianuarie-31 martie, firmele de transport rutier au depus cererile de compensare și documentele aferente pentru restituirea supraaccizei în luna aprilie, însă deși acestea au fost analizate, transportatorii rutieri încă nu au primit niciun ban.

Potrivit legislației, ARR, administratorul schemei trebuie să soluționeze cererile de restituire transmise de transportatori în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii și să transmită către ordonatorul principal de credite dispoziții de plată doar în zilele de 15 și 30 ale lunii.

Plata se efectuează în lei, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării la Registratura generală a Ministerului Finanțelor a dispoziției de plată a ajutorului de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorină, într-un cont deschis la Trezoreria Statului.

„Statul român trebuie să țină cont că industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% la exportul de servicii al României și joacă un rol crucial în logistica mărfurilor din țară. Potrivit Analizei UNTRR – Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030, în anul 2022 și preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a reprezentat 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) în termeni de tone-kilometri parcurși”, precizează UNTRR.

De la 1 iulie 2024, firmele de transport rutier se confruntă, pe lângă creșterea accizelor la motorină, timpii mari de așteptare la frontiere, costuri legate de retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 cu restricții de circulație instituie de autorități din cauza caniculei, care generează costuri suplimentare și cu obligații pe RO e-Transport.

UNTRR solicită Guvernului măsuri urgente pentru ca schema de rambursare a supraacizei să devină operațională și să se mențină procentul rambursării și după majorarea accizei de la 1 iulie 2024, noua valoare a sumei rambursate devenind 34 bani pe litrul de motorină achiziționată, astfel încât transportatorii rutieri să fie în continuare competitivi pe piața europeană.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version