Raportul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) arată că doar 25% din prețul RCA reprezintă cleltuielile cu despăgubiri, iar 75% încasează firmele de asigurări, atrag atenția reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Precizările transmise redacției:

Situația reală din piața asigurărilor obligatorii RCA este cu totul alta față de cea prezentată până acum. Doar 25% din prețul poliței RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În țările civilizate din UE, cheltuielile asigurătorilor sunt între 15-30%.

De asemenea, numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente. Datele pentru anul 2023 nu sunt încă publicate.

Uniunea Asigurătorilor din România (UNSAR), care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări, ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării prețului la RCA, în ultimii 2 ani, precum și ce stă în spatele așa-ziselor creșteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piața de asigurări din România. 

Conform celui mai recent raport publicat de ASF, în luna decembrie 2023, cu privire la modul de calcul al tarifelor de referință, au rezultat următoarele:

Pagina 6, tabelul 3.1.1. Ilustrează un cu totul alt adevăr decât cee ace s-a afirmat până acum în spațiul public de către cei care scumpesc, de la an la an, polița RCA, astfel:

În anul 2019, au avut loc un număr de 400.358 de daune RCA, pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 3.707.052.708 lei.

În anul 2022, au avut loc un număr de 341.470 de daune RCA, pentru care firmele de asigurări au achitat despăgubiri în cuantum de 2.955.405.657.

De remarcat este faptul că numărul daunelor întâmplate în 2022 este aproape similar (338.038 de daune) celor din anul 2020, când au avut loc restricții de circulație (pandemia de COVID-19). Pentru întreg anul 2023, ASF nu a publicat încă rezultatele.

Paginile 20-25 din cadrul aceluiași raport reflectă cât de adânc ne bagă mâna în buzunare preacinstitele companii de asigurări din România. În tabelele prezentate în cele 5 pagini, există 2 indicatori esențiali pentru fiecare clasă de autovehicule. Este vorba despre prima de risc, adică valoarea cheltuielilor cu despăgubirile pe care firmele de asigurări le au în calcul pentru stabilirea fiecărui tarif de primă RCA. 

Prima brută de referință, adică tariful de referință calculat de către o reputată companie de consultanță KPMG la care firmele de asigurări ar putea vinde RCA, înregistrând inclusiv profit. Exemple:

Pagina 20 – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 1.200 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 539 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 1.939 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 539 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1400 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 28% din prețul RCA. Diferența de 72% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către șoferul roman.

Autovehicul de capacitate cilindrică de sub 1.201-1.400 cmc, persoană cu vârsta sub 30 de ani, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 551 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 2051 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 551 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli de încă 1.500 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 27% din prețul RCA. Diferența de 73% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către șoferul roman.

Pagina 22 – În cazul motocicletelor, jaful RCA continuă în aceeași manieră. Pentru clientul persoană juridică ce conduce o motoretă care are sub 50 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 220 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 894 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 220 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli în valoare de 674 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 25% din prețul RCA. Diferența de 75% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către motociclistul roman.

Pagina 22 – Autovehicule destinate transportului de pasageri cu peste 9 locuri. Autovehicul de transport peste 40 de călători, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.442 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință RCA ajungând la 6.610 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.442 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 5.169 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 22% din prețul RCA. Diferența de 78% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări, suportate de transportatorul român.

Pagina 23 – Transportator bunuri – persoană fizică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mică de 3.500 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 389 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 1.675 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile de 389 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 1290 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.

Pagina 24 – Transportator bunuri – persoană juridică – Autovehicul de capacitate cilindrică mai mare de 16000 cmc, cheltuielile cu despăgubirile incluse în prețul RCA (prima de risc) sunt de 1.454 lei, iar la această valoare sunt introduse diverse costuri administrative ale firmelor de asigurări, prețul final de referință ajungând la 6.303 lei (prima brută de referință). 

Cheltuielile cu despăgubirile sunt de 1.454 lei, la care preacinstitele firme de asigurări au diverse alte cheltuieli 4849 de lei. Cheltuielile uriașe cu despăgubirile reprezintă în acest caz 23% din prețul RCA. Diferența de 77% o reprezintă alte cheltuieli administrative ale firmelor de asigurări suportate de către transportatorul român.

Vă rugăm să rețineți 2 aspecte importante: 

  1. Tarifele plafonate la RCA nu s-au realizat la nivelul tarifelor de referință prezentate mai sus și cerute de COTAR celor din ASF în 2023, ci la nivelul de preț vândut de către firmele de asigurări de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, adică, la un nivel de preț cu mult superior tarifelor de referință. 
  1. În cazul transportatorilor, tarifele de comercializare ale prețului RCA practicat de către preacinstitele firme de asigurări nu sunt de 8609 lei, care reprezintă cel mai mare tarif de referință RCA publicat în acel raport de către ASF.

Majoritatea transportatorilor au avut tarife de preț umflate de către firmele de asigurări, în zeci de mii de cazuri, transportatorii au oferte și de 16.000 lei pe o poliță RCA, fiind încadrați imediat în categoria de „asigurat cu risc ridicat”, deși aceștia nu înregistraseră accidente și se încadrează în clasa de Bonus. 

Atragem atenția instituțiilor din România că Legea RCA trebuie păstrată în actuala formă, aceasta fiind o lege foarte bună, una Europeană, o lege care, în 2017, a fost acceptată de toți actorii din piață, inclusiv de UNSAR, care astăzi o vrea schimbată. 

Problemele pieței RCA nu țin de legislație, ci de supravegherea defectuoasă a sistemului de asigurări din ultimii ani. ASF și ANAF ar trebui să ofere de urgență răspunsuri documentate: de ce au ajuns prețurile la RCA mai mari în România decât în Germania pentru transportatori și pentru toți românii? De ce ANAF nu a verificat nicio societate de asigurări, în 30 de ani, dar Ministerul Finanțelor crește, lună de lună, impozitele și taxele românilor? 

Așteptăm urgent măsuri clare și nu vorbe, ca în trecut. COTAR nu mai poate tolera bătaia de joc asupra românilor și mai ales a sectorului de transport și service auto, care asigură anual 20% din PIB-ul României. 

„Dragi români, instituția care și-a răsplătit angajații cu 15-16 salarii pe an, având totodată cele mai mari venituri din Europa, a permis ani la rând companiilor de asigurări să își bage din ce în ce mai adânc mâna în buzunarele românilor, văzând că nu verifică nimeni. Inclusiv Uniunea Europeană a atras atenția ASF că sunt cheltuieli interne ale asigurătorilor de aproximativ 60%, fiind cele mai mari din UE. În țările civilizate din UE, cheltuielile asigurătorilor sunt între 15-30%, nu 60-75%, ca în România”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Când despăgubirile auto reprezintă sub 28% din prețul RCA, firmele de asigurări susținând că nu pot face profit la un asemenea procent așa-zis ridicat cu despăgubirile, e clar că discutăm despre instituții capturate de către operatorii economici așa-ziși supravegheați. 

Pentru o mai bună înțelegere a integrității și eticii în activitatea desfășurată de către membrii Uniunii Asigurătorilor din România (UNSAR), vă aducem la cunoștință faptul că toți cei 9 membri UNSAR care vindeau RCA au fost amendați de către Consiliul Concurenței cu amendă în cuantum de 53 MILIOANE de EURO, deoarece în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, societățile de asigurare nu și-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piață, ținând cont de discuțiile de a-și majora tarifele purtare în cadrul asociației.

„Să mai amintim și faptul că la loc de frunte în cadrul preacinstitei organizații UNSAR s-au aflat companii precum Astra Asigurări, Carpatica Asig și, bineînțeles, Euroins, societăți agreate în sânul UNSAR care astăzi reclamă că plătesc bani în urma falimentelor acestora. Adevărul este că banii sunt plătiți tot de români, și nu de societățile de asigurări”, a conchis Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. 

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version