Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția cã „sistemul Schengen” despre care cancelarul Austriei, Karl Nehammer a menționat ieri la București cã „nu funcționeazã, prin urmare nu poate fi extins”, funcționeazã de fapt doar pentru țãrile prietene, dintre care România este exclusã.

foto UNTRR

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Cozile de camioane din frontiere: 8-16 ore uzual la granița cu Ungaria, cu maxime de sãrbãtori de 3 zile și cu maxim istoric de 5 zile de așteptare și 20-30 de ore uzual la intrarea din Bulgaria, cu maxime de 3 zile. În timp ce România mai suportã încã o amânare pentru intrarea în spațiul Schengen, industria transporturilor rutiere pierde bani (2,55 miliarde de euro pierderi, în 2023, și 2,41 miliarde, în 2022) și timpi de lucru esențiali, prin cozile kilometrice formate la punctele de frontierã cu Ungaria și cu Bulgaria.

Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR: „Oricât de dur ar suna, dorim sã reclamãm ipocrizia Austriei, care ne-a transmis ieri cu seninãtate cã sistemul Schengen nu funcționeazã – deci România nu va adera nici de data aceasta – fãrã a explica, însã, de ce nu funcționeazã «sistemul» și care este, de fapt, problema. Pe de altã parte, pentru transportatori este profund dezamãgitoare poziția autoritãților române, total mute. Au demonstrat încã o datã, cã sunt incapabile sã ofere orice fel de replicã instituționalã sau legalã țãrilor din jur la o problemã naționalã atât de vitalã precum aderarea totalã la spațiul Schengen. În aceastã situație avem mare nevoie de precizarea unei date clare pentru aderarea cu frontierele terestre, chiar și condiționatã. Acest lucru ar genera o mobilizare exemplarã pe plan intern și ar trebui sã fie sprijinitã de partenerii externi, în special de cei care se opun în acest moment extinderii, precum Austria”.

Dupã analiza situațiilor care treneazã la frontiere, UNTRR atrage atenția cã autoritãțile din Ungaria și Bulgaria creeazã, cu bunã științã, adevãrate bariere împotriva liberei circulații pe teritoriul pieței unice, folosind diferite metode, cu scopul de a câștiga avantaje economice proprii, în defavoarea României. Douã exemple: softul de acces al Ungariei la Nãdlac nu a funcționat sãptãmâna aceasta timp de câteva ore, antrenând timpi de așteptare la frontierã chiar și de 12 ore; iar în privința Bulgariei, în parcarea de la Ruse șoferii români încã sunt discriminați, plãtind un tarif de 25 de euro pe zi fațã de 7 euro, cât plãtesc cei bulgari. Ca urmare a acestei situații, șoferii români ajung sã aștepte în parcare chiar și 30 de ore.

În acest context, UNTRR solicitã ca Guvernul României sã intervinã ferm la Comisia Europeanã pentru a elimina astfel de bariere artificiale pe care autoritãțile din țãrile UE vecine le pun în calea operatorilor economici din România. Transportatorii mai atrag atenția cã astfel de blocaje ar fi fost inexistente dacã România ar fi aderat pânã acum la spațiul Schengen, cu tot cu frontierele terestre.

Menționãm cã România așteaptã aderarea la Schengen de 13 ani, respectiv din data de 27 martie 2011, atunci când instituțiile europene s-au pus de acord cã România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. De-a lungul acestor ani au avut loc mai multe runde de negocieri între autoritãțile române și cele europene, toate ratate. În acest timp, industria transporturilor rutiere a pierdut peste 16,6 miliarde de euro, respectiv peste 16% din totalul pieței. Impactul pierderilor este covârșitor, cu atât mai mult cu cât transporturile reprezintã principalul exportator de servicii al României, cu o valoare totalã a serviciilor de transport de 7,81 miliarde de euro anul trecut.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version