Transportatorii UNTRR cer Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Drumuri ca restricțiile anunțate cu o zi în urmă, pentru perioada 8 iulie-9 august, să fie instituite pe Valea Oltului și podul Giurgiu-Ruse „la cele mai scăzute valori de trafic”.

Precizările UNTRR:

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că restricțiile de circulație, care urmează să fie instituite pe DN 7 în perioada 8 iulie – 9 august 2024 pentru lucrări de defrișare și închiderea unei benzi pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu și Ruse pentru o perioadă de două luni, vor afecta și mai mult activitatea operatorilor de transport rutier, care se confruntă deja cu creșterea accizelor la motorină, timpii mari de așteptare la frontiere și cu restricții de circulație instituie de autorități din cauza caniculei.

Conform declarațiilor Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis timp de o lună, începând din 8 iulie până în 9 august, pe timp de zi, iar șoferilor le vor fi recomandate rute ocolitoare. Rutele ocolitoare vor fi stabilite vineri, 5 iulie 2024, iar restricțiile de circulație vor intra în vigoare luni, 8 iulie 2024. Aceste rute ocolitoare vor afecta și mai mult autovehiculele de transport marfă și persoane, care circulă zilnic pe acea secțiune de drum, conducând astfel la consum mai mare de combustibil, poluare și cheltuieli comerciale suplimentare și chiar imposibilitatea efectuării tuturor curselor programate.

Închiderea circulației pe timp de zi este o problemă considerabilă, în alte țări se lucrează 24/7 pentru realizarea acestor lucrări, dar în România mediul de afaceri și cetățenii absorb cu ușurință aceste costuri suplimentare, ceea ce determină autoritățile să nu își modifice abordarea.

UNTRR atrage atenția asupra impactului semnificativ al acestei măsuri pentru industria transporturilor rutiere și economia României:

1. Impactul economic: decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un efect perturbator asupra lanțului de aprovizionare. Transportatorii vor trebui să își ajusteze itinerariile, ceea ce va duce la creșterea costurilor operaționale. Închiderea va forța multe camioane să utilizeze rute alternative, mai lungi și mai costisitoare, cum ar fi DN1 prin Valea Prahovei, deja cunoscută pentru aglomerația sa​.

Ajustarea itinerariilor și utilizarea rutelor mai lungi va crește timpii de transport, ceea ce poate duce la întârzieri semnificative în livrarea mărfurilor, afectând toate sectoarele economice deservite de transportatorii rutieri, care depind de livrări punctuale și în special transportul de mărfuri perisabile​.

Utilizarea rutelor ocolitoare va însemna costuri mai mari cu combustibilul și întreținerea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate în prețurile bunurilor și serviciilor, afectând economia largă și consumatorii finali.

2. Alternative Insuficiente: rutele alternative propuse nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7. Aceste rute sunt deja congestionate și nu oferă infrastructura necesară pentru a suporta un trafic suplimentar intens, ceea ce va conduce la întârzieri suplimentare și la creșterea riscurilor de accidente.​

3. Securitatea și siguranța rutieră: devierea traficului de mare tonaj pe drumuri alternative mai puțin adaptate va crea un risc suplimentar pentru siguranța rutieră în zone care nu sunt pregătite să gestioneze volumul de transport rutier cu camioane de pe Valea Oltului.

4. Presiunea asupra șoferilor profesioniști: schimbările în rute și programări vor pune o presiune suplimentară pe șoferi, care vor trebui să se adapteze la noi condiții de trafic și orare de muncă prelungite, ceea ce poate afecta siguranța și eficiența operațională. Impactul este cu atât mai sever cu cât industria transporturilor rutiere se confruntă cu o criză acută de șoferi profesioniști de camion.

Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va afecta profund transportul rutier din România. Este esențial ca autoritățile să colaboreze îndeaproape cu transportatorii și să ia măsuri pentru a minimiza impactul negativ asupra economiei și societății. UNTRR solicită autorităților să asigure o comunicare transparentă și să consulte industria transporturilor rutiere în avans asupra oricăror decizii privind lucrările de infrastructură majore, pentru a permite companiilor să se pregătească corespunzător, asigurând rute alternative care pot absorbi traficul suplimentar și să ofere suportul logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrărilor.

În ceea ce privește Podul dintre Giurgiu și Ruse, după reparații de urgență făcute când pe partea română, când pe partea bulgară, Directorului General al CNAIR după ce a declarat iniția că Podul se va închide în totalitate pe partea bulgară, a venit după aceea cu precizări că ” drumarii bulgari vor închide câte o bandă și se va circula alternativ pe cealaltă  bandă” pentru o perioadă de două luni începând cu 9 iulie 2024.

Deși Guvernul a aprobat pe 28 iunie 2024 o Hotărâre privind deschiderea punctului internațional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) – Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac cu program de lucru permanent, de la ora 00.00 la ora 24.00 pentru transportul de vehicule cu motor și pasageri, această măsură nu va rezolva blocajul care se va crea după aplicarea restricțiilor de circulație. Podul Prieteniei este tranzitat de 1400 camioane pe fiecare sens zilnic, sau 2800 de camioane pe ambele sensuri.

În prezent există traversări cu bacul/ferry la Zimnicea, Bechet, Turnu Măgurele, Călărași, se va deschide și cel de la Giurgiu (Ostrovul Mocănaşul), însă accesul camioanelor de 40 t este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru că drumurile nu sunt reabilitate, iar capacitatea acestor bacuri/ferry este limitată la maximum 200 camioane/24h, dacă se operează cu bacuri de 18 camioane, sau de 70 camioane/24h, dacă se operează cu bacul/ferry de 6 camioane, cu traversare la fiecare 2 ore, dar nu în intervalul orar de la miezul nopții până la 5 sau 6 dimineața. De asemenea, drumul din Bulgaria de la Calafat – Vidin către Sofia este unul dificil.

Vrem predictibilitate, dar toate acțiunile autorităților din România sunt contrare acestui principiu!

Această abordare a autorităților denotă ori indiferență, ori ignoranță în privința respectării condițiilor contractuale în general și în special ale firmelor de transport care nu vor mai putea opera transporturile programate în timpul planificat și nici fără costuri suplimentare.

Nu este de mirare că investițiile străine directe ocolesc România, când autoritățile livrează constant astfel de mesaje.

În final, prin aceste mesaje de lipsă de predictibilitate și abordări heirupiste, cu transferul costurilor către economia privată, și cu menajarea costurilor antreprenorilor care lucrează pentru stat, Guvernul României penalizează competitivitatea economiei naționale și transmite un mesaj negativ puternic potențialilor investitori care își doresc predictibilitate.

Având în vedere ritmul extrem de lent de dezvoltare a infrastructurii rutiere în România, cu cca 30km de autostradă anual în ultimii 30 de ani, ar trebui ca lucrările de construcție să se deruleze fără perturbarea majoră a traficului.

UNTRR solicită Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și CNAIR intensificarea operațiunilor și aplicarea restricțiilor de circulație în intervale orare în care se înregistrează cele mai scăzute valori de trafic pe Valea Oltului, iar pentru traficul rutier pe Podul dintre Giurgiu și Ruse, acesta să se realizeze astfel încât să nu se ajungă la timpi și mai mari de așteptare ca în prezent – camioanele așteaptă frecvent 36 ore să intre în România.  

 

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2024 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version