Transportatorii UNTRR cer o datã fermã pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre.
Precizările transmise redacției:
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã din nou autoritãților române și europene sã ia mãsuri urgente pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024. Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate și reprezintã una dintre problemele severe cu care se confruntã în acest moment operatorii de transport din România, conform sondajului “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” realizat de UNTRR în 2023.
Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România: „Profitãm astãzi de prezența cancelarului austriac Karl Nehammer la București pentru a reitera nevoia vitalã a transportatorilor rutieri ca România sã intre în spațiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Așteptãm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituțiile europene s-au pus de acord cã România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aștepta. În tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere. Un singur exemplu: doar din timpii de așteptare petrecuți anul trecut la frontierele cu Ungaria și Bulgaria (adicã zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adicã 16% din totalul pieței, un procent enorm. Anul trecut, de pildã, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecințã, în cazul în care autoritãțile europene au cerințe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicitãm sã le menționeze cu claritate”.
Principalele beneficii ale aderãrii României la spațiul Schengen cu frontierele terestre: aceasta va fluidiza traversarea graniței cu Ungaria și Bulgaria, reducând timpii de așteptare, emisiile de dioxid de carbon și, cel mai important, pierderile financiare. Un efect direct al aderãrii va fi dinamizarea competitivitãții pe piața transporturilor, creșterea investițiilor strãine și a exporturilor.
Probleme generate de neaderarea la Schengen:
– Pierderile foarte mari cauzate transportatorilor rutieri de marfã prin neaderarea la Schengen antreneazã efecte negative în lanț în privința exporturilor, deoarece transportul rutier reprezintã în acest moment principalul exportator de servicii al României. El însumeazã aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii și o valoare de aproape 40 de miliarde de euro în 6 ani. De asemenea, transportatorii români mai dețin și 60% din importurile României cu bunuri transportate rutier. De menționat mai este și faptul cã, deși România reprezintã a 12-a economie din Uniunea Europeanã, în privința transportului rutier de mãrfuri se situeazã pe un loc fruntaș 6. În anul 2022 de pildã, transportatorii români au deținut 4% din piața transportului rutier de marfã din întreaga Uniune Europeanã – un procent semnificativ, ținând cont de faptul cã economia României reprezintã doar 1,8% din PIB-ul UE.
(Sursa: studiul „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” realizat la solicitarea UNTRR)
– Întârzieri în livrarea mãrfurilor cãtre clienți, lucru care afecteazã funcționarea lanțurilor logistice de aprovizionare și costul produselor la consumatorul final;
– Timp de muncã pierdut de șoferii care sunt nevoiți sã aștepte la coadã la frontiere (aproximativ 25-30% din timpul alocat unei curse);
– Emisii uriașe de noxe.