Transportatorii de persoane au renunțat la protestele cu blocarea circulației și apelează acum la o metodă inedit.

foto Jean Mihai Pâlșu

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a amenințat marți, după dezbaterea publică organizată la Ministerul Transporturilor:  “Scoatem cheia din contact începând de joi la ora 12:00, iar cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toţi patronii de firme, nu doar cei care fac şi (transport – n. r.) interjudeţan şi judeţean, ci şi cei care fac judeţean”.

Transportatorii sunt nemulțumiți de proiectul de modificare și completare a Ordinului ministrului Transporturilor nr. 980/2011 privind Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere de persoane județene și interjudețene.

“Nu mai e cazul de niciun protest. Singura formă de protest este să îţi scoţi cheia din contact. A scoate cheia din contact nu este similar cu a bloca drumul, ci este efectiv de a refuza să îţi desfăşori activitatea până la momentul în care acest ordin devine istorie şi intrăm pe o discuţie serioasă”, a adăugat liderul FORT.

Vor fi afectate circa 800.000 – 900.000 de persoane sau chiar mai multe, întrucât “cifrele nu mai corespund deloc cu 2013, când actualul program de transport a intrat în funcţiune”, potrivit lui Hagiu.

“Acest ordin trebuie retras, pentru că altfel el va reprezenta o bombă atomică pentru piaţa de transport din România, din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de faţă este ordonat, urmează să producă haos. Nu se va mai înţelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va şti în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă-tampon de pregătire a pieţei de transport. Nu putem veni în 2018 să anunţăm în 2019 liberalizare, pentru că înseamnă fie că avem un interes material direct – ca instituţii ale statului sau reprezentanţi ai lor -, fie că efectiv suntem inconştienţi”, a explicat liderul FORT.

“Piaţa se va canibaliza şi, probabil exact cum au fost începuturile, în ’90 şi ceva, operatorii vor sta cu topoarele şi cu pistoalele să-şi păzească traseele pentru a lua bruma de pasageri care a mai rămas în România. Probabil că ministrul nu ştie că anul acesta, faţă de anul trecut, încă 40.000 de oameni în plus – deci ajungem la vreo 160.000 de cetăţeni români, forţă de muncă activă – ies din fluxurile noastre de pasageri, pentru că migrează în afara ţării. Pentru pasageri, în momentul de azi ai cât de cât o regulă, un program al transporturilor care este afişat pe site-ul ARR. Vezi la cât ai autobuzul, te duci în autogară, ştii care este transportatorul. În momentul în care vor ajunge 30 de operatori pe aceeaşi cursă, la aceeaşi oră, din acelaşi oraş către aceeaşi destinaţie, aia se numeşte canibalizare. Cum poate explica ministrul Transporturilor de ce nu pleacă 6 locomotive la aceeaşi oră, din aceeaşi gară, pe aceeaşi linie? Asta vrea să facă dânsul cu rutierul. Să plece 6 locomotive pe acelaşi traseu, la aceeaşi oră, pe aceeaşi cursă. Este absolut nefiresc”, a insistat Augustin Hagiu.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a declarat și el: “Noi dorim retragerea acestui ordin. Dacă domnul ministru şi-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte. Până şi pachetul de mobilitate la UE despre care se discută – şi care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru – îţi dă un anumit timp – 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Şova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: ‘băgăm experienţă similară ca să-i punem şi pe transportatorii internaţionali’. Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudeţean şi judeţean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizaţi din România”.

Ministrul Șova: Exclusivitatea nu mai poate continua

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, pare de neclintit în modificarea Ordinului 980/2011: “Cred că un lucru este clar: exclusivitatea nu mai poate continua. Nu înseamnă că situaţia cea mai defavorabilă companiilor al căror interes îl înţeleg, îl respect, şi mă refer aici la companiile care operează aceste servicii de transport interjudeţean prin curse regulate, este legitimă. Are legitimitatea sa până la limita în care încalcă alte reguli ale concurenţei. Se poate şi mai mult decât atât. În viziunea documentelor pe care le avem, cred că cel puţin din punct de vedere teoretic nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat şi prin aceea ca oricine, oricând, să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudeţean”.

Lucian Şova a precizat că în transportul rutier de persoane contracost există autorizate 3.618 companii – care au licenţiate, potrivit legii, 27.820 de autovehicule -, iar 325 dintre ele sunt autorizate să efectueze transport rutier interjudeţean, acestea folosind un număr de 2.936 de autovehicule.

“Alte informaţii vizează vechimea parcului auto destinat transportului rutier de pasageri astăzi. După informaţiile pe care le avem de la Autoritatea Rutieră Română, în 2018 au fost licenţiate în România 637 de autovehicule de transport persoane, din care doar 12 astfel de autovehicule, din 637, sunt destinate transportului interjudeţean de persoane, iar 10 sunt licenţiate pentru transportul judeţean de persoane. Vechimea parcului de autovehicule folosite în acest domeniu, conform statisticilor pe care le avem noi este următoarea: privind transportul interjudeţean – vechimea medie a parcului de autobuze sub 22 de locuri este anul 2010. Vechimea medie a parcului de autobuze peste 22 de locuri este 2007. Media făcută ne conduce la informaţia că vechimea medie a parcului auto de transport interjudeţean este 2009”, a arătat ministrul Transporturi.

author avatar
Mirela Egeea
Share.
Leave A Reply

© 2025 Secunda Publishing. Designed by Acronim Solutions.
Exit mobile version