Reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) merg și ei cu revendicări la ministrul Sorin Grindeanu, la o săptămână după declanșarea protestelor de către transportatorii independenți împreună cu fermierii neafiliați.
Precizările UNTRR:
Industria transporturilor rutiere este, de peste 5 ani, primul contributor la exportul de servicii al României. Dacă România este a 13-a economie în UE, piața transporturilor rutiere se află pe locul 7 , iar la cross trade și cabotaj România se află pe locul 3 după Polonia și Lituania, deși în Polonia sunt 110.000 șoferi non-UE, în Lituania sunt 67.000 șoferi non-UE și în România doar 350 de șoferi.
Problematica legată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) sau care poate necesita sprijinul MTI:
- reluarea schemei de restituire parțială a accizei pentru operatorii de transport rutier, având în vedere valoarea actuala accizei la motorină în comparație valoarea minimă europeană – istoric vorbind acest mecanism a fost mereu activat atunci când au fost majorări ale accizei de la 330 euro la 400 euro per 1.000 litri motorină;
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele interne UE – în colaborare cu MAI;
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele externe UE – în colaborare cu AVR și MAI -, inclusiv prin puncte dedicate de trecere pentru camioanele procesate vamal (TIR/Tranzit) și pentru cele goale;
- reducerea timpilor de așteptare la frontierele interne UE – prin alocarea personalului corespunzător, culoare dedicate pentru vehicule goale și pentru vehicule UE;
- coresponsabilizarea și sancționarea expeditorilor – pentru depășirea greutății si dimensiunii maxime admise – inclusiv pentru protejarea infrastructurii;
- eliminarea raportării șoferilor pe site-ul ARR și unificarea bazelor de date cu REVISAL;
- reducerea tarifelor AST;
- reducerea taxelor pentru emiterea documentului AST;
- scoaterea din uz a cântarelor neconforme de la frontiere potrivit BRML;
- utilizarea e-CMR;
- eliberarea copiilor conforme pe loc sau în termen de 1 zi;
- despăgubirea CMR pe național identic conform convenției CMR;
- extinderea funcționalității eAST;
- eliminarea atestatului de agabaritic – unic în România, inexistent în alte țări UE – MTI/MAI;
- eliminarea examenului medical și psihologic la managerul de transport, având în vedere că nu are obligația deținerii unui permis de conducere (nici B);
- eliminarea discriminării între controlul transporturilor internaționale cântărite 100% la frontiere și controlul transporturilor naționale aleatoriu;
- facilitarea accesului șoferilor non-rezidenți în România – permiterea accesului la școală și examen atestat înainte de a obține confirmarea MAI pentru recunoașterea permisului, având în vedere că șoferul nu poate profesa fără deținerea tuturor documentelor necesare – permis, atestat.
- modificarea Ordinului 1214/2015 – formarea inițială pentru șoferi non-UE – pentru că nu permit recrutarea și a șoferilor, de după septembrie 2009, pentru transport marfă;
- examen psihologic la șoferi, același ca la CFR – 3 ani/5 ani pe grupe de vârstă;
- Realizarea unui RCA ieftin de bază și cu opțiuni cotate separat pentru decontare directă, mașină la schimb pentru autoturisme/despăgubire pentru lipsa de utilizare pentru autovehiculele comerciale, etc
- introducerea unei scheme de stimulare a achiziției de autovehicule comerciale „verzi”:
- aplicarea costului de referință în transporturile rutiere naționale, în mod similar cu practica din Franța instituită prin intermediul CNR.FR”
- clarificarea GPS pentru Sistemul RO e-Transport”
- menținerea și la internațional doar a mărfurilor cu risc fiscal ridicat”
- corelarea Ordinului de control ISCTR 995 cu noile prevederi din HG 1317/2023.