Trenurile „Săgeata Albastră” (automotoare Siemens Desiro SR20D) ale CFR Călători trec prin revizie capitală la uzina Electroputere VFU Pașcani Electroputere VFU Pașcani. Până acum, au fost supuse acestui tratament 17 astfel de trenuri din totalul de 50 pentru care operatorul feroviar național compania a încheiat un acord-cadru, în urmă cu patru ani.
AM 2038 este cea de-a cincea „Săgeată Albastră” care intră în serviciul călătorilor, în 2024, după revizia capitală efectuată în uzina de la Pașcani. Alte 12 automotoare au fost redate circulației pe parcursul anului trecut. Electroputere VFU Pașcani, parte din GRAMPET Group, liderul transportului feroviar privat de marfă din România, a semnat, în a doua parte a anului 2022, un acord cadru cu SNTFC CFR Călători pentru revizia capitală a 50 de automotoare Desiro, care necesitau reperații, după aproximativ 20 de ani de la achiziționare.
O „Săgeată Albastră” este reparată la Pașcani la fiecare două săptămâni
Revizia capitală de tip R9 reprezintă un proiect complex, prin care se dezasamblează și se verifică, repară sau schimbă toate subansamblele automotoarele Siemens Desiro SR 20 D, mai puțin motoarele acestuia. Procesul presupune demontarea boghiului motor, spălarea, curățarea, constatarea, repararea și/sau înlocuirea elementelor, repararea osiilor motoare cu atac de osie simplu sau dublu, precum și a boghiului purtător. De asemenea, este necesară repararea instalației de climatizare și a celei de încălzire, verificarea și repararea instalației de încărcare a bateriilor, repararea ușilor de acces și a ferestrelor, precum și repararea intercomunicațiilor.
Printre alte etape ale reparației se numără demontarea, verificarea și repararea scaunelor și strapontinelor, înlocuirea tapițeriei, verificarea și repararea instalațiilor din postul de conducere, precum și a instalației electrice. Este necesară, de asemenea, repararea sistemului de combustibil și a sistemelor de frânare, precum și curățarea, verificarea și repararea caroseriei automotorului și vopsirea exterioară.
„Proiectul de revizie capitală tip R9 la Săgețile Albastre este despre provocare. Vorbim despre automotoare produse în perioada 2002-2006, care au operat peste 15 ani pe infrastructura din România și care aveau nevoie de această revizie capitală, ce trebuie realizată la 12 ani de operare sau la 2 milioane km parcurși. În plus, schimbările economice intervenite în ultimii ani au condus la majorarea costurilor materialelor și echipamentelor, în unele cazuri fiind vorba de creșteri de peste 40%. De-a lungul timpului, ne-am confruntat și cu lipsa de componente/soft-uri necesare, deoarece acestea nu se mai produc, dar și cu lipsa forței de muncă. Sunt provocări pe care am reușit să le depășim datorită implicării și responsabilității echipei noastre. Suntem pregătiți să finalizăm și acest proiect amplu, compania noastră având deja experiența reviziei de tip R8 efectuată cu succes la toate cele 57 automotoare contractate cu SNTFC CFR Călători”, a declarat Vizante–Dumitru Tomoni, vicepreședinte GRAMPET Group și director general Electroputere VFU Pașcani.
„Grație eforturilor susținute ale echipei de la Electroputere VFU Pașcani, acest proiect va fi finalizat în termenele pe care ni le-am asumat. Implicarea noastră în dezvoltarea infrastructurii feroviare și a materialului rulant din România este ancorată în angajamentul GRAMPET Group față de creșterea eficienței transportului feroviar în țara noastră, pentru a ne alinia obiectivelor propuse prin Green Deal. Suntem hotărâți să continuăm să investim în modernizarea și optimizarea acestui sector vital, contribuind astfel la creșterea performanței și competitivității transportului feroviar din România în regiune, dar și în lume”, Gruia Stoica, președinte GRAMPET Group.