Protestele transportatorilor și ale fermierilor, care s-au extins în 24 de județe ale țãrii, sunt consecința lipsei de dialog dintre Guvern și reprezentanții industriei transporturilor din ultimii ani, reclamă Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Reprezentanții Uniunii precizează că o parte dintre revendicările protestatarilor au fost de mai mult timp semnalate autorităților de către UNTRR. Unele au fost rezolvate, iar la alte probleme soluțiile întârzie.
Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR: „Asistăm la o situație fără precedent, la care, în mod sigur nu s-ar fi ajuns dacã implicarea Guvernului în problemele transportatorilor ar fi fost de-a lungul timpului una reală și susținută. Ceea ce ne lipsește de multã vreme în relația dintre autorități și organizații reprezentative ale transportatorilor este tocmai acest dialog, care ar fi trebuit să găseascã o rezolvare până acum la problemele cu care se confruntã industria. Considerăm că revendicările protestatarilor sunt reale, chiar dacă modul de a le exprima este atipic. Revendicările lor se suprapun cu probleme mai vechi din domeniul transporturilor, pe care noi le-am semnalat autorităților, de-a lungul anilor. Indiferența cu care guvernanții au tratat aceste probleme a amânat rezolvarea lor până acum, când șoferii au reacționat. Ceea ce vedem astăzi în stradă este oglinda întârzierilor în reglementare, a unei piețe a asigurărilor dezechilibrate și a lipsei de viziune pe termen lung. Să nu uităm că transporturile rutiere sunt vitale pentru economie, ele fiind cel mai mare exportator de servicii al României.”
Problemele transportatorilor români semnalate de UNTRR:
– Intrarea în spațiul Schengen: Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri solicită Guvernului stabilirea unei date ferme pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre, în anul 2024. Aceasta reprezintă o urgență pentru transportatorii de mărfuri, în condițiile în care eficiența lor este sever afectată, în prezent, de timpii de așteptare extrem de mari;
– Acciza la carburant pentru transportul de marfă. În urma majorării accizei la motorină, am solicitat reluarea schemei de restituire parțială a accizei pentru operatorii de transport rutier, care au de suferit în competiția cu cei străini;
– Timpi de așteptare la frontierele UE. Am solicitat reducerea timpilor prin suplimentarea personalului vamal și prin crearea unor culoare dedicate ieșirii / intrării în țară;
– e-CMR (scrisoare electronică de însoțire, document de control, care atestă că marfa a fost livrată în stare bună și care standardizează transportul internațional). UNTRR a solicitat folosirea e-CMR pe scară largă, în urma Convenției la care România a aderat, încã din 2019. Printre beneficiile e-CMR: eficientizarea timpilor de lucru și stocarea documentelor în cloud (la care au acces toate părțile interesate/implicate);
– Indemnizație de hrană pentru șoferi. Am reușit inițierea unui proiect de lege în Parlament pentru modificarea Codului Fiscal, care prevede instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili, cuantum al indemnizației de 50 euro/zi și majorarea plafonului neimpozabil de la 3, la 4 salarii de bază.
– Polița RCA. O asigurare obligatorie fără fluctuații mari de preț este în atribuția reglementatorului acestei piețe. Companiile de asigurări trebuie sã ofere un RCA ieftin de bază, cu opțiuni separate pentru decontare directă sau compensãri pentru lipsa de utilizare a vehiculelor comerciale. Una dintre posibilitățile prin care prețul unei polițe RCA rămâne sub control este ca valoarea acesteia sã fie direct proporțională cu beneficiile oferite;
– Transport agabaritic. Reducerea tarifelor la autorizațiile speciale de transport agabaritic, în contextul în care România are cele mai mari tarife față de statele vecine. Am solicitat folosirea generalizată a acestor autorizații în regim electronic;
– Criza șoferilor. Este o problemã constantă a pieței transporturilor din România care nu a primit până acum atenția autorităților. UNTRR a obținut reducerea vârstei minime a șoferilor profesioniști, de 21 la 18 ani. Pentru rezolvarea crizei șoferilor, măsura este necesară, nu și suficientă;
– Accesul șoferilor non-rezidenți în România. Am sprijinit deschiderea pieței muncii pentru aceștia, astfel încât să primească acces la școlarizare și la cursuri de specialitate înainte de a obține documentele solicitate de MAI (exemplu: permisul de ședere);
– Costul de referință. Am cerut aplicarea costului de referință în transporturile rutiere naționale ca model de calcul, după cum procedează și transportatorii francezi, cu succes. Adoptarea unui cost de referință presupune introducerea unui model de calcul al costului operațional, peste care transportatorii pot aplică marja de profit;
– Siguranța rutieră. Anul trecut UNTRR a devenit membru fondator al Coaliției pentru Siguranță Rutieră. Am solicitat sprijin guvernamental pentru creșterea siguranței rutiere, astfel încât România să scape de tristul record de a fi prima în Europa la numãrul de accidente rutiere;
– Responsabilizarea și sancționarea expeditorilor de mărfuri, astfel încât aceștia să nu mai ajungă să îi pună pe transportatori în situația de a încãlca legislația privind depășirea greutăților maxime admise, a dimensiunilor legale și a timpului de conducere și odihnă a șoferului;
– Măsuri pentru stimularea achiziției de autovehicule comerciale verzi.