Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare noi din România vor încheia anul 2023 pe creștere, estimată la circa 7% comparativ 2022, însă producția auto locală va fi pe minus, singura scădere dintre cele cinci piețe (România, Polonia, Cehia, Ungaria și Slovacia) din Europa Centrală analizate de PwC în raportul Autofacts.
În trimestrul al doilea, vânzările de autoturisme au crescut cu 13,8% față de același interval al anului trecut și cu 59,6% față de aprilie-iunie 2020, perioadă afectată de pandemie. Indicatorul Sentimentului Economic a rămas relativ stabil, dar pe de altă parte, Indicatorul de încredere industrială a avut o traiectorie în zig-zag, alternând între pozitiv și negativ la fiecare câteva luni, această evoluție având impact asupra cifrelor de vânzări.
Locul doi în Europa Centrală la vânzări
Creșterea de 7% a vânzărilor preconizată pentru acest an plasează România pe locul doi în regiune, după Ungaria (7,7%) și înaintea Slovaciei (6,8%), Poloniei (3%) și Cehiei 2%.
Cu o creștere de 45,9%, în primul semestru din 2023, față de intervalul similar din anul trecut, Dacia a vândut mai multe mașini decât următoarele cinci mărci la un loc, în această perioadă. Se preconizează că atât vânzările de vehicule utilitare ușoare, cât și cele de vehicule de pasageri vor continua să se apropie de nivelurile din 2019, înainte de pandemie. Nivelul vânzărilor de vehicule pentru pasageri, din 2019, va fi depășit, în 2026, chiar dacă ratele de creștere vor încetini simțitor, potrivit estimărilor Autofacts.
La nivelul celor cinci piețe, vânzările de vehicule ușoare ar urma să crească moderat, cu 4,2% în 2023 față de 2022, potrivit S&P Global Mobility.
„Piața auto din România a avut o evoluție bună în acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de mașini electrice și o scădere importantă pe cel de mașini second hand. În schimb pe partea de producție, deși s-a înregistrat o ușoară revenire în unele luni, previziunile pentru întreg anul nu sunt prea optimiste. Ne așteptăm ca reluarea producției de vehicule comerciale ușoare în 2023 să compenseze parțial pierderea rapidă a producției de automobile. Atât Ford, cât și Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri până în 2030 cu Transit Courier și Dacia Dokker”, a declarat Daniel Anghel, partener, liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.
Scădere la producție
Dintre piețele analizate, România este singura piață cu o creștere negativă prognozată pentru 2023 față de anul precedent, volumele de producție fiind proiectate să scadă cu 3,2% de la an la an, arată Autofacts.
Până în 2022, România s-a plasat pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producției auto, după Cehia și Slovacia și înaintea Poloniei și Ungariei. Anul acesta însă va scădea un loc, pe patru, fiind depășită de Polonia, iar până în 2026 ar urma să fie surclasată și de Ungaria.
Per total, producția din cele cinci state din Europa Centrală analizate a crescut în primul semestru cu 16,9%, față de primele șase luni din 2022, la 2,1 milioane de unități. Rata de creștere prognozată pentru întreg anul este de 9%, Polonia urmând să înregistreze cea mai mare creștere, cu 33,4%, în timp ce singura scădere va fi înregistrată de România, cu -3,2%.
Producția de mașini electrice din Europa Centrală a crescut în mod constant și se apropie acum de o cotă de 20% în al doilea trimestru al anului 2023. În timp ce volumele de producție din 2023 sunt distribuite oarecum egal între tipurile de propulsoare BEV, FHEV și PHEV, se preconizează că BEV-urile vor crește semnificativ, cu o rată medie de 33,1% până în 2030 și vor reprezenta peste 50% din producția totală viitoare.